Co-teachingklasserne

Co-teachingklasserne startede i Greve kommune som et 2-årigt projekt i skoleåret 2015/16, (Projektsamarbejde med UVM: ”Inklusion og co-teaching med børn som sparringspartnere”) – under navnet NEST-klasser/NEST inspireret tilbud, hvor man ville forsøge at give nogle børn er mere inkluderende skoletilbud end visitation til et specialtilbud. De oprindelige kriterier for visitation var børn med ASP-problematikker men som blev vurderet til at kunne rummes i en almenklasse med specialpædagogisk støtte. Børnene visiteres til tilbuddet gennem en CVI-proces.

I skoleåret 2016/17 blev det besluttet at gøre tilbuddet permanent, men omdøbte tilbuddet til ”Co-teachingklasserne”. Grunden til navneskiftet var at der var børn i førskolealderen der ikke nødvendigvis havde fået en ASF-diagnose, men som blev vurderet til at kunne profitere af tilbuddet. Den gennemgående pædagogik der er i tilbuddet, tager udgangspunkt i co-teachingpædagogik, hvor en faglærer og en specialuddannet pædagog/lærer er sammen om at tilrettelægge, gennemføre og evaluere undervisningen. Der er faglæreren der har det faglig-didaktiske ansvar for undervisningen i forhold til alle børnene i co-teachingklassen, men det er co-teacherens opgave, sammen med faglæreren, at tilrettelægge undervisningen således at der gode deltagelsesmuligheder for alle børnene. Udgangspunktet er at en lille gruppe elever (max 5 stk) bliver visiteret ind i en almenklasse med ca. 20 elever, og at denne klasse så har tilknyttet en pædagog/lærer med specialpædagogisk viden.

Læs yderligere om co-teachingklasserne og arbejdsbeskrivelsen for co-teachere i dokumenterne nedenfor.

Coteachingklasser beskrivelse.pdf

Shape Created with Sketch.

Arbejdsbeskrivelse for coteachere.pdf

Shape Created with Sketch.